Vi klargör Ekonomisk Förvaltning
Ekonomisk förvaltning innebär i breda termer Löpande bokföring, fakturahantering, bokslut och ekonomistyrning. På samma vis som övriga företag behöver ha koll på ekonomin i bolaget, hjälper vi våra kunder att få en övergripande bild av verksamheten och ekonomisk status.
I termen Ekonomisk Förvaltning ingår därför en rad olika tjänster, som till exempel rapporter, budget och administration av hyror och avgifter. Men i och med områdets bredd och möjliga infattning, uppstår det ibland frågetecken kring vad som faktiskt ingår i den samlade tjänsteleveransen. Vi passar därför på att klargöra vad som ingår i vår leverans av Ekonomisk Förvaltning.
Vi delar upp Ekonomisk Förvaltning i olika områden – ekonomisk förvaltning och hyresförvaltning samt styrelsestöd. Vissa kunder är i behov av en sammanslagen helhetslösning, medan andra är i behov av endast ett fåtal tjänster.
Inom den Ekonomiska Förvaltningen paketerar vi ofta den övergripande redovisningen med deklarationer, löpande bokföring, budget och ekonomisk rådgivning och sammanställningar i rapportformat samt bokslut och årsredovisning.
Inom Hyresförvaltning ingår administration av arbete med hyresavtal, hantering av hyres-& avgiftsavisering samt medlemsförteckning. Vi är också den boendes första kontakt vid behov av hjälp kring administrativa och ekonomiska frågor.
Inom analys och rådgivning bygger vi pålitliga prognoser och ger er en tydlig och klarsynt bild av era behov och möjligheter. Vi ger förslag och pekar i den riktning vi bedömer är rätt för just er fastighet och förening i nära samarbete med fastighetsägaren.
Vi strävar efter att en personlig leverans och att bistå med stöd och rådgivning. En bostadsrättsförening är komplex i dess utformning och kräver mer tid och energi än vad som ofta först antas. En bostads- eller kommersiell fastighet är komplex på sitt sätt och det krävs en hög servicenivå för att bistå boende och lokalhyresgäster såväl som fastighetsägare.
Som helhetsleverantör av fastighetsförvaltning, har vi också goda förutsättningar att gemensamt med teknisk förvaltning, planera och budgetera den övriga förvaltningen av fastigheten. Något som kan bli snårigt och därmed onödigt dyrt och tidskrävande för en fastighetsägare som valt flera olika aktörer.
Nedan sammanställer vi vårt samlade erbjudande i punktform.
Ekonomisk förvaltning med Lexium Förvaltning & Projekt innefattar:
- Löpande arbete med hyror och avgifter
- Hantering av panter och överlåtelser
- Föreningens löpande bokföring
- Uppdateringar av register och förteckningar
- Betalning och kontroll av leverantörsfakturor
- Årlig Budget
- Bokslut och årsredovisning
- Uppföljning av lån
- Styrelsestöd
Vi hjälper er upprätta budget och planering inför större investeringar och agerar rådgivare i de lägen större vägval ska fattas.
Detta med föreningens samlade ekonomi som karta och utgångspunkt, för att tryggt och säkert kunna lita på att satsningar och investeringar är korrekt budgeterade för, samt kan förväntas ge avkastning framåt.
Vi tar fram kassaflödesanalys och presenterar relevanta nyckeltal, samt bistår med arbete inför och under finansiering och låneuppföljning.